JAKIE STANDARDY BEZPIECZEŃSTWA POWINIEN SPEŁNIAĆ ZDERZAK SAMOCHODOWY?


Zderzak stłuczkaZderzak samochodowy to najbardziej wysunięta części pojazdu zarówno z przodu, jak i z tyłu. Jej zadaniem jest załagodzenie nacisku będącego wynikiem zderzenia samochodu z przeszkodą lub innym pojazdem. Ponieważ odgrywa tak ważną rolę, zderzak musi spełniać ściśle określone standardy. Dowiedz się, jakie.

 

JAKIE CECHY POWINIEN MIEĆ PRAWIDŁOWO SKONSTRUOWANY ZDERZAK SAMOCHODOWY?

Rolą zderzaka jest łagodzenie zniszczeń i uszkodzeń, które mają miejsce w wyniku kolizji lub nieprawidłowego parkowania. Warto przy tym zaznaczyć, że ich działanie ogranicza się do zderzeń przy stosunkowo niskich szybkościach. Jako zabezpieczenie nie mają znaczenia podczas kolizji, która nastąpiła z wysoką prędkością. O tym, jak powinien być skonstruowany w pełni bezpieczny zderzak, przesądzają przepisy prawne. W Polsce jest to Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia – konkretnie zaś dział I mówiący o przepisach ogólnych.
Zgodnie z paragrafem 7 niniejszego działu elementy wystające pojazdu, czyli m.in. właśnie zderzaki samochodowe, muszą być zaprojektowane w taki sposób, by nie przyczyniać się do ryzyka zaczepienia innego użytkownika ruchu (pkt 1). Z kolei punkt 4 paragrafu wskazuje na konieczność zaopatrzenia w tylny zderzak tych pojazdów, których zwis tylny przekracza 600 mm, a jego wzniesienie ponad jezdnię jest większe niż 700 mm. W przypadku braku zderzaka pojazd musi zostać wyposażony w urządzenie ochronne służące redukcji ryzyka wjechania pod niego innego pojazdu.
Ten sam podpunkt określa warunki, jakie powinien spełniać zderzak samochodowy. Mianowicie jego dolna krawędź nie powinna być położona wyżej niż 550 mm ponad powierzchnią jezdni z zachowaniem masy właściwej samochodu. Równie istotna jest odległość od tylnego obrysu, która musi wynosić nie więcej niż 400 mm.
Jednocześnie szerokość zderzaków nie powinna być większa niż największa szerokość tylnej osi – nie licząc odkształceń opon będących wynikiem zetknięcia z jezdnią. Nie może być przy tym od niej mniejsza niż 100 mm z obu stron. Równie ważna jest wysokość przekroju poprzecznego, która nie może wynosić poniżej 100 mm. Oprócz tego końce zderzaka nie mogą być wygięte do tyłu ani posiadać ostrych krawędzi zewnętrznych.